Stresshantering

 

Stresshantering staat voor:

  • Kijken achter de stress
  • Voelen waar stress zit
  • Hoe kun je jezelf helpen om stress te hanteren
  • Luisteren naar wat je lichaam je te vertellen heeft

Met kinesiologie worden spieren getest.
Iedere spier is verbonden met emoties.
Door het testen van spieren, kun je er achter komen welke emoties (onbewust) een rol spelen in de stress die iemand (onbewust) voelt.
Zo kan een lichamelijk klacht een emotionele oorzaak hebben. Met kinesiologie kun je uittesten welke onbewuste emoties er een rol spelen, inzichten krijgen over hoe je dingen wèl wilt en stress van oude patronen afhalen.
 

Hoe werkt het.

  • Zoeken naar wat je eigenlijk wil
  • Via spiertesten onderzoeken wat dat doel in de weg staat
  • Stap voor stap het doel uitdiepen
  • Patronen zichtbaar maken en inzichten opdoen

Niet de mate van stress bepaalt hoe we ons voelen, maar de manier hoe we ermee omgaan.

 

Stress hantering (verdieping)

Iedereen heeft wel eens wat stress of spanningen.

Wist u dat stress en spanningen heel zinvol zijn?
Het zet ons aan tot hogere prestaties, maar als er geen uitzicht op het einde van de stress komt, dan is het tevens een teken dat er iets niet klopt. Ons lichaam zendt als het ware een signaal uit, bijvoorbeeld dit is teveel voor mij, dit voelt niet goed, hier ben ik bang voor, hier word ik verdrietig van, slapeloosheid, pijn etc.

Door ons bewust te worden van stress, kunnen we anders met onszelf omgaan, zodat de last van stress vermindert.
 

Stress beschermt ons tegen gevaar.

Vroeger was dit zeker noodzakelijk omdat er meer gevaar op de loer lag (tijger), het was echt een kwestie van leven en dood!
Tegenwoordig speelt dit laatste vaak geen rol meer, maar hierdoor kan stress genegeerd worden of niet bewust gevoeld worden. Ons lichaam echter ervaart stress nog steeds op de manier van vroeger.
Er komen dezelfde stoffen vrij die ons lichaam klaar maken om te vechten of te vluchten, echter we slaan niet letterlijk op de vlucht en we gaan niet letterlijk meer vechten.
 
Vluchten wordt dan: terugtrekken, uitstellen, er niet meer op uit gaan, geen zin hebben, ‘ik kan het toch niet’ gedrag etc.
Vechten wordt dan: hyper worden, geïrriteerd worden, boos worden, roddelen, kwaadspreken met uitbarstingen als schoppen, slaan, mishandelen, pesten.

Het kan moeilijk zijn om emoties te tonen zoals verdriet, boosheid, vreugde, teleurstelling of angst.

De reacties van ons lichaam gaan echter gewoon door, we zijn ons gewoonweg niet bewust van de emoties.
Er ontstaan chemische stoffen die niet verbruikt worden door te rennen voor je leven of te vechten.
Het ophopen van deze chemische stoffen zorgt voor een stressgevoel en zo is de cirkel rond.
Stressklachten kunnen zich ook lichamelijk gaan uiten als de stress langer bestaat. Het lichaam gaat nog meer alarmbellen gebruiken!
 

Heel vaak weten we niet meer waar stress vandaan komt.

  • Reacties op situaties kunnen hun oorsprong hebben in onze kindertijd, een tijd waarin we vaak nog niet konden relativeren.
  • We kunnen ons (onbewust) zorgen maken om dierbaren om ons heen. Dit kan zoveel energie kosten, dat we er klachten van krijgen (wie zit er op je nek?).
  • Overtuigingen van ouders, leerkrachten, collega’s, baas, vrienden èn van onszelf kunnen onze eigen talenten en wensen ‘overschaduwen’ (wat heb je los te laten?)

Met Kinesiologie wordt op zoek gegaan naar wat er onbewust speelt. Het kan voorkomen dat er niet in eerste instantie begrepen wordt wat er naar boven wordt gehaald. Dat komt vaak omdat het een blinde vlek van jezelf is. Door verder te zoeken kunnen onderliggende oorzaken en/of emoties vaak zichtbaar gemaakt worden waarna patronen gekeerd kunnen worden.