LEAP 4

Met Leap 4 wordt de stress van gebieden in het brein afgehaald die te maken hebben met geheugen.

Geheugensystemen

We hebben grofweg 2 geheugen systemen:

Onbewust: zintuiginformatie die binnenkomt, krijgt een emotionele betekenis, een emotionele ‘kleur’

Bewust: zintuiginformatie die binnenkomt, wordt vertaald als ‘koude feiten’

Voorbeeld:
Je ziet een glas met inhoud (= koud feit).
De inhoud van het glas (b.v. melk, wijn) bepaalt de emotionele betekenis.

Informatie die je leest, ziet of hoort wordt opgeslagen in het ‘plaatjes’ geheugen.
Informatie wordt uit het ‘plaatjes’ geheugen opgehaald en overgebracht naar dat deel van het geheugen dat er voor zorgt dat je kunt vertellen wat je je herinnert.
(Je herinnert je een gezicht en kan de naam erbij vertellen).

De emotie: ‘angst om dingen fout te doen’ is de sleutelemotie bij geheugen! 

Stress

Stress met betrekking tot het geheugen is in de praktijk te zien bij examenvrees, black out: je weet dat je de informatie weet, maar kunt het op dat moment niet naar boven halen.

Dus:
Stress in bepaalde hersengebieden door angst/straf kan ervoor zorgen dat het korte en lange termijn geheugen niet goed werkt.
Met LEAP 4 kan achterhaald worden waar de stress vandaan komt en deze bewust of onbewust gereguleerd worden, waardoor het geheugen weer beter kan werken.

Daarnaast hebben we ook nog het werkgeheugen

Dit is een vorm van korte termijn geheugen wat je nodig hebt om complexere taken uit te voeren en is betrokken bij het controleren van denken en gedrag.
Plannen kunnen tijdelijk ‘vastgehouden’ worden terwijl ze gevormd, veranderd of uitgevoerd worden. ( bij het maken van een stoel is het handig wat je vanuit je ervaring al weet over materiaal, ruimtelijk inzicht etc.)
Alles wat in je geheugen ligt opgeslagen wordt naar boven gehaald om je te helpen met het plan dat je wilt uitvoeren.
Ook bij het voeren van een gesprek is het handig als je het begin van de zin kunt onthouden om de verdere betekenis van het eind van de zin te begrijpen.
Het werkgeheugen verleent je ook de mogelijkheid om meerdere taken tegelijk uit te voeren en om verschillende gedachten tegelijkertijd te hebben.

Problemen met geheugen

  • Het gezicht wel herinneren maar de naam niet kunnen ophalen uit het geheugen
  • Zich niet herinneren wat gevraagd is
  • Onmogelijkheid om aanwijzingen uit te voeren
  • Moeite met spellen,
  • Moeite met (tafels) leren

 

In de praktijk

Laat iemand gedrag zien wat bij de situatie hoort of reageert iemand met stress op normale omstandigheden.